Over
Mijn naam is Daniël Ponsen, 37 jaar, werkzaam als leerkracht van groep 8 op OBS de Peppelaer in Haarlem. Bij LEGO® en onderwijs denkt men vaak aan de bouwsteentjes en alle leerzame factoren die daaraan gekoppeld zijn. Ik ook, ik ben er nota bene in 2017 op afgestudeerd aan de PABO en mijn klaslokaal puilt uit van de LEGO®. Bijvoorbeeld de LEGO® Boost robot, het schaakspel, de kalender en materiaal van LEGO® wat ik zelf heb ontwikkeld. Met deze website laat ik zien dat geschiedenis en LEGO® heel goed met elkaar te combineren zijn! |

In 2013, aan de start van mijn studie aan de PABO, kreeg ik mijn eerste LEGO® Collectible Minifigure. De Romeinse legionair. Als volwassen LEGO® fanaat (AFOL), geschiedenisgek en leerkracht in opleiding ontstond al snel het idee om mijn passies te combineren en een les te geven rondom dit figuurtje en de kracht van het Romeinse legioen. Daarna begon ik met LEGO® zelf mijn favoriete historische figuren na te maken (en probeerde ik de gelijkenis zo treffend mogelijk te krijgen). Alle onderdelen zijn originele LEGO® onderdelen, sommige "custom made" en een enkel tegeltje is zelfgemaakt.
Als een figuurtje af was, nam ik hem mee de klas in en vertelde ik er een verhaal over.
LEGO® zelf had ook een flink aantal Collectible Minifigures die al enorme gelijkenis toonden met historische figuren en inmiddels had ik zoveel figuren gemaakt dat ik een tijdlijn begon te bouwen om in mijn eigen klas te kunnen zetten zodra ik was afgestudeerd.
LEGO® zelf had ook een flink aantal Collectible Minifigures die al enorme gelijkenis toonden met historische figuren en inmiddels had ik zoveel figuren gemaakt dat ik een tijdlijn begon te bouwen om in mijn eigen klas te kunnen zetten zodra ik was afgestudeerd.

Inmiddels ben ik afgestudeerd en staat de tijdlijn met 65 figuren (verdeeld over de 10 tijdvakken) in de klas. Leerlingen mogen (bijvoorbeeld als beloning voor een fijne dag) een figuurtje uit de tijdlijn kiezen en vervolgens vertel ik daar dan een mooi verhaal bij. Omdat ik veel plezier haal uit het bouwen van websites en het inzetten van digitale leermiddelen vond ik het leuk om een website te maken waar de leerlingen de informatie uit het verhaal nog eens rustig terug konden lezen. Dat idee resulteerde uiteindelijk in deze website. Een bijkomend voordeel van deze website is dat ik meer leerlingen en leerkrachten kan bereiken en hierdoor mijn liefde voor geschiedenis en LEGO® in het onderwijs kan verspreiden.
Alle voorbeelden van lesmateriaal op deze website worden ook daadwerkelijk bij mij in de klas gebruikt. We hebben een onderzoeksweek gehad waar leerlingen een figuurtje mochten uitkiezen van de tijdlijn om vervolgens onderzoek naar te doen.
Alle voorbeelden van lesmateriaal op deze website worden ook daadwerkelijk bij mij in de klas gebruikt. We hebben een onderzoeksweek gehad waar leerlingen een figuurtje mochten uitkiezen van de tijdlijn om vervolgens onderzoek naar te doen.
Ik heb een aantal bewuste keuzes gemaakt aangaande de figuren die in deze tijdlijn zijn terug te vinden. Ten eerste de persoonlijke passie en interesse voor deze historische personen. Ten tweede zijn de meeste figuren niet terug te vinden in de geschiedeniscanon die wij in Nederland gebruiken. Terwijl er rondom deze figuren prachtige, spannende of ontroerende verhalen te vertellen zijn of ze zijn van een groot historisch belang. Door de tijdlijn en deze website hoop ik leerlingen uit het basisonderwijs hiermee in contact te brengen. |
|
Ten derde vind ik dat leerlingen in de bovenbouw van het PO en onderbouw van het VO meer zouden moeten weten over internationale historische figuren vanwege de globalisering van onze samenleving.
Maar het voornaamste doel van de tijdlijn (en deze website) blijft toch om leerlingen door middel van LEGO® te enthousiasmeren voor het prachtige vak wat geschiedenis heet!
Maar het voornaamste doel van de tijdlijn (en deze website) blijft toch om leerlingen door middel van LEGO® te enthousiasmeren voor het prachtige vak wat geschiedenis heet!